Loïs Lane

Loïs Lane

Nog maar net achttien is Monique Klemann, wanneer zij met haar vriend Tijn Touber de band Loïs Lane opricht. Geïnspireerd door haar idolen Aretha Franklin, Dusty Springfield en The Supremes ontwikkelt zij een soulvol stemgeluid dat de stevige muziek van de band ideaal aanvult.

Gevraagd naar de beginperiode vertelt Monique: “Ook al gingen we nog zo tekeer met z’n allen, zodra ik begon te zingen kreeg de muziek toch iets lieflijks”.

In 1985 vraagt Monique haar zus Suzanne of zij de band voor een optreden van de Grote Prijs van Nederland wil versterken en staan de twee voor het eerst samen op de planken. Zo wordt de karakteristieke sound van de band geboren en al winnen ze niet, het éénmalig optreden van de zussen maakt zoveel indruk dat Warner Music ze kort daarna een platencontract aanbiedt.

Gevoelig voor de smeekbede van Monique besluit Suzanne bij de band te blijven, waarna ze het al zo snel druk krijgen dat zij haar rechtenstudie er aan moet geven.

De eerste single “Break it Up” uit 1987 krijgt onverwacht veel aandacht en staat enige weken in de tipparade genoteerd. Het succes werkt overdonderend, ineens heeft de band zich een plaatsje in de Hollandse popscene verworven en ook de pers houdt de band goed in de gaten.

In 1988 heeft Loïs Lane de eerste hit met “Amsterdamned”, de titelsong van de gelijknamige film van Dick Maas, die de band op eigen initiatief voor hem heeft gecomponeerd. Omdat de film een internationale release krijgt wordt er ook aan buitenlands succes gedacht, maar juist dan slaat het noodlot toe. Warner Music gooit eind 1988 zijn hele nationale stal eruit en Loïs Lane staat, met een hit in handen, op de keien. Dankzij doortastend optreden van de manager en van Suzanne overleeft Loïs Lane de tegenslag. Met behulp van giften van familie en vrienden richten zij Lowland Records op en het in eigen beheer opgenomen “My Best Friend” wordt een grote hit.

De muziekindustrie is direct weer geïnteresseerd en verschijnt het debuutalbum ‘Loïs Lane’ bij Polydor, dat Lowland Records inlijft. In 1989 behaalt deze mini-CD de eerste plaats in de Album Top 100. “It’s The First Time” wordt een Top 10-hit en aan het eind van het jaar is het album platina.

Op een feest van Polydor voor de verzamelde artiesten van het label, is Loïs Lane –winnaar van de Zilveren Harp- het stralende middelpunt en wordt het succesvolle jaar uitbundig gevierd. De band huurt een vleugel van het Scheveningse Kurhaus af om het feest voort te kunnen zetten.

“We hadden ons daarmee zo in de schulden gestoken dat we een extra optreden in Paradiso moesten organiseren om de rekening van het Kurhaus te kunnen betalen”, aldus Suzanne. Gelukkig gaat heel Nederland plat voor de band van de glamoureuze zussen en tussen de vele optredens door wordt er hard gewerkt aan een nieuwe plaat.

In 1990 verschijnt “Fortune Fairytales”, de eerste ‘grote’ CD, die eveneens de platina status bereikt. Met “I Wanna Be”, de tweede single van dit album, raakt de band opnieuw in een stroomversnelling, omdat Prince zeer onder de indruk van het liedje is en contact zoekt met de band.

“Wish I’d written that song”, vertrouwt hij ze toe, waarna hij de band uitnodigt als support-act voor zijn Europese ‘Nude’-tour, met als hoogtepunt een serie optredens in een uitverkochte Wembley Arena in Londen. Hiermee houdt de invloed van Prince op de band echter niet op.

“Precious”, dat in 1992 verschijnt, laat een andere Loïs Lane horen. Natuurlijk vallen de bijdragen van Prince, de singles “Sex” en “Qualified” op, maar bovenal is de band trots op haar eigen composities. Met “Precious”, dat ook internationaal goed verkoopt, is de band één van de meest sensationele live-acts van het moment. De jaren van intensief touren monden uit in de opnamen van een live-album in 1993, “Live at the Arena”.

Hierna slaat Loïs Lane met andere muzikanten een nieuwe richting in, hetgeen resulteerd in het album “Fireflight”, dat in 1995 verschijnt. Op dit door Bart van Poppel en Slyde Don Cher geproduceerde album heeft Loïs Lane een meer retro georiënteerd geluid. Volgens Monique en Suzanne is Fireflight het beste album gemaakt door Loïs Lane. De eerste single “Tonight” wordt een top-10 hit.

Loïs Lane blijft een graag geziene band in het ‘live circuit’en wordt gevraagd voor de “Marlboro Flashback” tour. Lois-lane kiest voor een flashback naar ABBA. Dit wordt zo’n groot succes dat de vraag naar Loïs Lane goes ABBA tot op de dag van vandaag groot is.

In 1996 wordt Monique moeder van dochter Merel en ruim 4 jaar later van zoon Marius. De daarop volgende jaren worden gekenmerkt door een combinatie van moederschap en de werkzaamheden met Loïs Lane, waarbij de band singlesuccessen heeft met “Simply Beautiful” en “Combat”, de titelsong van de gelijknamige televisieserie.

In het voorjaar van 2000, na een korte periode van rust, krijgt het album “Hear Me Out” onder productionele leiding van Andy Wright (o.a. Simply Red en de Eurythmics) zijn definitieve vorm. Vanaf de eerste sessies klikt het met hem en samen schrijven ze in London een groot aantal songs.

Met de single “Whatever you may know” laat Loïs Lane een heel bijzonder en ingetogen geluid horen dat veel later pas door Engelse artiesten zoals Dido populair zal worden.

Terwijl Monique deelneemt aan diverse sessies en een concert-tour met het Metropole Orkest, zet Suzanne zich intensief in voor het goede doel (Orange Babies) en zijn ze samen te bewonderen in de theaters met twee tournees van de Girls Wanna Have Fun.

Loïs Lane brengt nog twee losse singles uit; de poppy-dance single “When I’m with you’, die de 30ste plaats in de hitlijsten behaald en voor de bekroonde tv-serie “Dunya en Desie wordt “Here you come again” van Dolly Parton opgenomen. Hun heldere stemmen klinken schitterend in deze klassieker.

In 2004 komen Loïs Lane en Bart v. Poppel nog een keer samen voor het maken van de kerstsong “This Christmas”. In het jaar dat daarop volgt wordt ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van Lois Lane een reeks concerten gegeven.Vanaf het eerste concert in Januari is de tour 20 jaar Lois Lane een succes. De trouwe fans zijn Monique en Suzanne nog niet

vergeten. Bij het zien en horen van de show met zowel oude als nieuwe songs, blijkt dat Loïs Lane haar glans nog niet verloren heeft. Versneden met videoclips, interviews, TV- en backstagebeelden wordt de liveregistratie op DVD gezet. Om het overzicht kompleet te maken, zijn ook alle 15 videoclips gebundeld op een bonus DVD.

De zusjes Klemann hebben altijd gekozen voor muziek die recht uit hun hart komt, ondanks de mogelijkheden om een grote commerciële act te worden. Dat is de reden dat ze na 20 jaar nog steeds muziek maken. We mogen trots zijn op deze band die al zolang een bijzondere plaats inneemt binnen het Nederlandse popcircuit.